Uwaga! To się psuje: koło dwumasowe - dwie masy to kupa kasy!
Koło dwumasowe - dwie masy, to kupa kasy! Tak głosi powiedzenie.
A jak w rzeczywistości jest z kołem dwumasowym? Jakie są objawy jego awarii? Ile kosztuje wymiana koła zamachowego?
Koło dwumasowe tak naprawdę niewiele różni się od zwykłego koła zamachowego, które również jest częścią układu napędowego. „Dwumasa” tłumi drgania skrętne podczas pracy silnika. Do tej pory zadaniami tymi zajmował się tłumik drgań umieszczony przy tarczy sprzęgła, lecz wzrost sił, przeciążeń i minimalizacja masy po stronie skrzyni biegów spowodowały konieczność przeniesienia tłumika drgań skrętnych na koło zamachowe.
Dwumasowe koła zamachowe stosuje się w skrzyniach manualnych, a także w dwusprzęgłowych skrzyniach automatycznych oraz skrzyniach zautomatyzowanych. Nie stosuje się ich w typowych skrzyniach automatycznych ze sprzęgłem hydrokinetycznym. Dwumasowe koło zamachowe chroni także bezstopniowe skrzynie CVT (stosowane między innymi w hybrydach). Korzyść, jaka płynie z koła dwumasowego, to niewątpliwie tłumienie drgań podczas jazdy. Oprócz tego zmniejsza hałas i szarpanie w momencie małych prędkości obrotowych. Dodatkowym atutem jest zmniejszenie zużycia paliwa podczas jazdy. Koło dwumasowe chroni również układ korbowo-tłokowy silnika, skrzynię biegów oraz inne elementy. Gdyby nie „dwumasa” doszłoby do przyspieszonego zużycia panewek, synchronizatorów oraz kół zębatych.
[1] Masa pierwotna [2] Kołnierz [3] Pierścień napinający [4] Pokrywa
Objawy uszkodzenia koła dwumasowego
Objawy zużycia koła dwumasowego mogą różnić się od siebie, w zależności od modelu auta oraz silnika. Zazwyczaj są to:
- „bicie” na pedale sprzęgła
- wibracje podczas przyspieszania
- wibracje silnika na biegu jałowym
- stuki w czasie uruchamiania i wyłączania silnika
- szarpanie w czasie przyspieszania z niskiej prędkości
Koło dwumasowe wydaje się być „domeną” samochodów z silnikiem Diesla. Niewielu jednak kierowców zdaje sobie jednak sprawę z tego, że dwumasowe koło zamachowe od lat stosowane jest w samochodach z benzynowymi silnikami. Najczęściej koło dwumasowe stosowano w silnikach wolnossących, których krzywa przebiegu momentu obrotowego ma bardziej łagodny kształt, co zmniejsza przeciążenia jakie musi ten podzespół znosić.
Przyczyny uszkodzenia dwumasowego koła zamachowego
Najbardziej destrukcyjne dla dwumasowego koła zamachowego jest zbyt dynamiczne ruszanie z „piskiem opon albo silne przyspieszanie z niskich obrotów. „Dwumasa” nie toleruje również sportowej, „szarpanej” jazdy z gwałtownym przyspieszaniem i hamowaniem. Przyczyną szybszego zużycia koła dwumasowego jest jego eksploatacja w mieście, która charakteryzuje się częstszą jazdą na półsprzęgle lub trzymaniem nogi na pedale sprzęgła.
Wymiana koła dwumasowego – ile to kosztuje?
Koło dwumasowe jest elementem o wysokiej awaryjności. Pomimo, że większość producentów deklaruje prawidłową pracę koła dwumasowego na dystansie ok. 200 tys. km, zdarzają się modele samochodów, w których koła wytrzymują jedynie ok. 70 tys. km.
W ostatnich latach bardzo popularne stały się usługi, związane z regeneracją najdroższych elementów osprzętu silników Diesla – wtryskiwaczy oraz turbosprężarek. Możliwa jest także regeneracja dwumasy. Taki zabieg można przeprowadzić w specjalistycznych firmach. Regeneracja dwumasy kosztuje przeciętnie od 800 do 1000 złotych, ale należy pamiętać, że nie każdą uszkodzoną część da się zregenerować. Różnica w cenie regeneracji a nowego koła dwumasowego jest niewielka a jej żywotność jest dużo krótsza. GetHelp.pl w ramach gwarancji pokrywa koszty nowego koła dwumasowego. Na regenerację decydują się zwykle tylko Klienci najbardziej oszczędni lub tacy, którzy usuwają usterkę najniższym kosztem tuż przed sprzedażą swojego samochodu. Dlatego też przy zakupie używanego samochodu wyposażonego w koło dwumasowe warto zadbać o to, aby było ono objęte dodatkową gwarancją np. PREMIUM, która zabezpieczy Klienta na wypadek kosztownej naprawy. W ramach gwarancji GetHelp.pl pokrywa koszty zakupu części oraz robocizny. Warto dostosować pakiet gwarancji do auta, które kupujemy, przeanalizować jego wady i zalety, a przede wszystkim awaryjność każdego podzespołu, zwłaszcza że w przypadku awarii „dwie masy to kupa kasy”!
Duża część mechaników „przy okazji” wymiany koła dwumasowego rekomenduje również wymianę samego sprzęgła. Ma to swoje uzasadnienie zwłaszcza kosztowe. Za robociznę płacimy tylko raz, a cena zakupu całego zestawu tj. koła dwumasowego ze sprzęgłem jest niższa od zakupu pojedynczych elementów nawet o 50% . Należy jednak pamiętać, że sprzęgło to element eksploatacyjny, który podlega okresowej wymianie.
Koło dwumasowe to element samochodu, który pomimo wielu zalet jest jednym z najbardziej awaryjnych podzespołów w dzisiejszych samochodach. Szczególnie ważne jest więc by podczas zakupu pojazdu zwrócić szczególną uwagę na jego sprawność. Tym bardziej, że pierwsze objawy usterki są trudne do wychwycenia.
Zakup używanego samochodu? Tylko u zaufanego Sprzedawcy, który sprzedaje samochody z gwarancją GetHelp.pl
Poniżej zdjęcia z napraw koła dwumasowego
Przeczytaj także:
☞ Jak rozszerzyć Gwarancję?
☞ Jak zgłosić awarię do GetHelp.pl?
☞ 7 błędów głównych przy zakupie auta używanego. Po pierwsze: nie sprawdzam od kogo kupuję