Uwaga! To się psuje: dyferencjał

GetHelp.pl jest firmą, która realizuje gwarancje na samochody używane kupione w komisach. Jednym z elementów objętym gwarancją GetHelp.pl jest dyferencjał, którego koszt naprawy sięga aż do 4000 zł! Nie ryzykuj i kup samochód z gwarancją GetHelp.pl a za naprawę nic nie zapłacisz! Pamiętaj, że aż 3% awarii zgłoszonych do GetHelp.pl to właśnie dyferencjał!

Czym jest dyferencjał?

Dyferencjał, czyli mechanizmem różnicowy w samochodzie - jest elementem, którego głównym zadaniem jest ułatwienie kierowcy wykonywanie zakrętów podczas jazdy. Zasada działania opiera się na regulacji kół na osi, aby obracały się z taką samą prędkością. Kompensacja różnicy prędkości chroni pojazd przed ślizganiem się po drodze w czasie wykonywania zakrętów. Ponadto, dyferencjał znacznie odciąża układ napędowy tj. zapobiega przed powstawaniem niepotrzebnych obciążeń, co w przypadku jego braku, prowadziłoby do większego zużycia opon oraz paliwa.

dyferencjał schemat

Dyferencjał - budowa i działanie

Aby zrozumieć, w jaki sposób powstają awarie, warto poświęcić chwilę na bliższe przyjrzenie się budowie i działaniu mechanizmu różnicowego. Dyferencjał składa się z:

  • kół talerzowych
  • obudowy
  • kół koronowych
  • półosi
  • satelity
  • krzyżaka
  • pierścienia ślizgowego

Koło talerzowe - pierwszy z elementów mechanizmu różnicowego. Błędnie uważa się, iż bierze on aktywny udział w procesie rozdzielania momentu obrotowego, co jest oczywiście nieprawdą. Część ta jest na stałe przymocowana do obudowy i napędzana przez koło zębate. 

Obudowa - ochronny element całego mechanizmu. To do niej przymocowane jest koło talerzowe. W niej także umiejscowione są dwa inne rodzaje kół zębatych.

Koła koronowe, krzyżak, satelity, półosie - ruchome części zespolone ze sobą w następujący sposób:

  • koła koronowe przymocowane do wielowypustu z półosiami, 
  • satelity, czyli pozostałe koła zębate łączące się z kołami koronowymi. Obracają się wokół czopów krzyżaka - drugiego z elementów połączenia.
  • krzyżak i obudowa - łączenie, w którym to pierwsza część (krzyżak) podczas ruchów, obraca się wraz z obudową.

Mechanizm różnicowy w samochodzie występuje w dwóch postaciach. W pojazdach z napędem na przednie koła, dyferencjał ma koło talerzowe proste lub skośne zęby. Części te znajdują się na zewnętrznym obwodzie wałka. To zastosowanie jest prostsze i tańsze w produkcji i eksploatacji, dlatego też dominuje na rynku. W przypadku samochodów z napędem na koła tylne, układ różnicowy umieszczono bezpośrednio w metalowej obudowie. Widać ją dobrze pod podwoziem - pomiędzy kołami napędzanymi jest charakterystyczny element zwany tylnym mostem. 

Awarie mechanizmu różnicowego w samochodzie

Ponieważ dyferencjał składa się z wielu części uszkodzenie, choćby jednej z nich może doprowadzić do zaburzenia poprawnego działania całego mechanizmu. Ciągła praca i obciążenie naturalnie wpływają na zużywanie się elementów. Najczęstszym problemem  jest trudność z ruszeniem samochodu z miejsca. Zjawisko to występuje w momencie ustawienia auta na dwóch różnych powierzchniach - śliskiej oraz zapewniającej dobrą przyczepność. Wówczas dochodzi do obrotu tylko jednego z kół, tym samym przyjmując na siebie całe obciążenie tzw. moment napędowy obu kół. Nieco poważniejszą usterką bywa niewłaściwe zastosowanie blokady mechanizmu różnicowego. Standardowo dyferencjał zapewnia jednoczesny obrót kół, co znacznie poprawia komfort jazdy, aczkolwiek tylko w trakcie ruchu na wprost. Częsty brak wyłączenia blokady w momencie zakrętu prowadzi do uszkodzenia mechanizmu różnicowego - usterek, awarii i konieczności wymiany. Koło talerzowe, obudowa, koła koronowe, półosie, satelity, krzyżak, pierścień ślizgowy - wszystkie te elementy oddzielnie nie są zbyt skomplikowane w budowie, razem tworzą jednak mocno rozbudowany układ, czyli dyferencjał. To właśnie w ich przypadku występują najpoważniejsze awarie. Zwykle są nimi: rdza, niebezpieczny wzrost tarcia, obluzowanie któregoś z kół, zerwanie, zacięcie w trakcie pracy, pęknięcia - powodów powstania usterek i awarii jest całe mnóstwo - najczęstsze to po prostu zużycie części z czasem.

Kupując samochód używany, trzeba wziąć pod uwagę, że awaria samochodu może wystąpić w każdym momencie. Nigdy nie mamy pewności, jak o samochód dbał poprzedni właściciel. Dlatego nie warto ryzykować a udać się do zaufanego sprzedawcy, który ma w swojej ofercie samochód z gwarancją GetHelp.pl. Wystąpiła awaria dyferencjału? Jeżeli masz kupiony samochód z gwarancją GetHelp.pl, nie musisz martwić się o naprawę - GetHelp.pl pokryje koszt naprawy za Ciebie! Mało tego skieruje Twój samochód do jednego z najleszpych warsztatów z Polsce. Dlatego nie ryzykuj! Jak kupować samochód, to tylko z gwarancją GetHelp.plsmiley Unikaj problemów – zadbaj o komfort jazdy!

 

Przeczytaj koniecznie: 

☞ O pakiecie gwarancji Premium Plus Nowy pakiet gwarancji PREMIUM PLUS u Najlepszych Dealerów!

☞ O holowaniu: Spokojnie, to tylko awaria! Holowanie - nie panikuj, przeczytaj.

☞ O awarii pompy wody: Spokojnie, to tylko awaria! Pompa wody - nie panikuj, przeczytaj.

Podziel się