Uwaga! To się psuje: układ kierowniczy
Układ kierowniczy to jeden z najważniejszych podzespołów samochodu, który wraz z układem hamulcowym ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy.
Układ kierowniczy odpowiada za:
- Sterowanie kołami pojazdu
- Zapewnienie komfortu pracy kierowcy
- Spełnienie warunku bezpieczeństwa pojazdów
- Umożliwienie kierowcy natychmiastowego reagowania na zmienne warunki drogowe
Typy układów wspomagania
Ze względu na konstrukcję, wyróżniamy trzy rodzaje układów wspomagania kierownicy – hydrauliczny, pneumatyczny oraz elektryczny.
1) Pneumatyczny układ wspomagania opiera się o pracę sprężonego powietrza i występuje głównie w autach ciężarowych i dostawczych.
2) Hydrauliczny układ wspomagania kierownicy opiera się o pracę pompy hydraulicznej, która pracuje nieprzerwanie podczas pracy silnika – przez to auta zużywają większą ilość paliwa, jednak są proste w budowie i serwisowaniu.
3) Elektryczny układ wspomagania kierownicy funkcjonuje dzięki silnikowi elektrycznemu. Wspomaganiem tym steruje komputer, który gromadzi informacje o prędkości jazdy oraz momencie obrotowym wału kierownicy.
Awarie układu kierowniczego:
Podstawowy objaw awarii w przypadku każdego rodzaju wspomagania to:
-
Luzy w układzie kierowniczym
-
Drgania oraz wibracje na kole kierownicy
-
Gwizdy pompy wspomagania w czasie pracy
-
Charakterystyczne wycie pompy w trakcie jazdy
-
Zapalenie się kontrolki ostrzegającej o awarii układu wspomagania.
-
Konieczność przykładania znacznie większej siły potrzebnej do obrócenia kierownicą.
Powyższe objawy wskazują na uszkodzenie układu kierowniczego. GetHelp.pl w ramach gwarancji Optimum i Grand pokrywa koszty naprawy układu kierowniczego. Należy jednak pamiętać, że gwarancja nie obejmuje czynności eksploatacyjnych, czyli wymiany paska pompy oraz płynu w układzie wspomagania.
Dodatkowo, w przypadku rozwiązań z elektrycznymi pompami i silnikami, należy dbać o właściwe napięcie i ładowanie akumulatora. Zbyt słaba bateria może doprowadzić do nieprawidłowego działania układu. Luzy, wycieki czy też korozja to najczęstsze przyczyny awarii układu wspomagania kierownicy.
Jak zareagować, jeśli do awarii układu wspomagania dojdzie w czasie podróży?
Przede wszystkim trzeba się zatrzymać w bezpiecznym miejscu i wyłączyć silnik. Możemy sprawdzić, czy przepaleniu nie uległ bezpiecznik oraz czy nie ma widocznych wycieków płynu wspomagania, a także czy poziom płynu w układzie nie jest zbyt niski. Najczęściej występującą awarią jest pękniecie paska napędzającego pompę wspomagania. W takim przypadku dalsza jazda jest niemożliwa i to właśnie w przypadku nagłej awarii gwarancja GetHelp.pl jest niezbędna. Dzięki aplikacji mobilnej można łatwo wezwać pomoc drogową, która bezpłatnie dostarczy samochód do wybranego przez Ciebie warsztatu.
Naprawa przekładni kierowniczej oraz układów wspomagania – jak to się robi i jakie są koszty?
Wszystko zależy od rodzaju uszkodzenia. Najczęstszymi awariami są zwykłe „luzy” lub „stuki” w układzie spowodowane eksploatacyjnym zużyciem elementów gumowych np. końcówek drążków. W takich przypadkach wystarcza regulacja albo wymiana poszczególnych, uszkodzonych elementów (koszt od 100 pln.). W przypadku uszkodzenia przekładni kierowniczej (maglownicy), lub uszkodzenia pompy hydraulicznej lub wspomagania elektrycznego koszty naprawy są znacznie wyższe.
Bardzo dużą popularnością cieszy się usługa regeneracji przekładni kierowniczych. Warto rozważyć ten sposób naprawy jedynie wtedy, gdy na naprawę uzyskujemy gwarancję. W takim przypadku cena naprawy samej maglownicy w zależności od rodzaju uszkodzenia to 450 – 1500 pln.
Większość kierowców kieruje się przede wszystkim do firm, zajmujących się regeneracją.
Kiedy w naszym aucie zacznie szwankować maglownica albo wspomaganie – pamiętajmy, że im szybciej odwiedzimy warsztat, tym większe są szanse na naprawę uszkodzonego elementu. Zaniedbania mogą prowadzić nie tylko do zwiększenia kosztów naprawy, ale również mają wpływ na bezpieczeństwo kierowcy oraz jego bliskich.
Zobacz również:
Classic, czyli podstawowa Gwarancja.