Zatankowałeś złe paliwo? Co zrobić?
Zatankowałeś złe paliwo? I co teraz?
Zatankowanie niewłaściwego paliwa to wbrew pozorom dość powszechne zjawisko, dlatego warto wiedzieć, jakie są konsekwencje wlania oleju napędowego do auta z silnikiem zasilanym benzyną i odwrotnie. Byłeś kiedyś w takiej sytuacji? Dowiedz się jak sobie poradzić w przypadku takiej pomyłki.
-
Nie odpalaj auta jeśli zatankowałeś złe paliwo
-
Złe paliwo może uszkodzić nawet układ wtryskowy
Komu zdarzą się najczęściej tankować złe paliwo? Zapewne żartownisie pomyślą, że blondynką, ale ku ich rozczarowaniu złe paliwo tankują najczęściej kierowcy aut służbowych. Z czego to wynika? Po prostu z pośpiechu, przyzwyczajenia lub chociażby chwilowej nieuwagi. Ważniejsze jest jednak jak sobie poradzić po takim „wypadku” z paliwem.
Wszystko zależy od ilości zatankowanego nieprawidłowego paliwa oraz tego czy wlaliśmy benzynę do diesla czy na odwrót. W pierwszym przypadku silnik powinien poradzić sobie z niewielką ilością benzyny, zwłaszcza jeśli mówimy o starszych modelach. Mówiąc „niewielka” mamy na myśli nie więcej niż 5% całkowitej objętości zbiornika paliwa. Wtedy wystarczy dolać do pełna właściwego paliwa i powinno być dobrze. Ale lepiej nie ryzykuj i skorzystaj z opcji opisanej poniżej.
Najpopularniejszym rozwiązaniem jest kontakt z firmą, która zajmuje się pomocą w usuwaniu niewłaściwego paliwa. Dane kontaktowe do takich firm często umieszczane są w okolicy dystrybutorów lub u pracowników stacji benzynowej.
Po kontakcie z taką firmą, przyjeżdża fachowiec z elektryczną pompką paliwa i pustymi kanistrami. Odpompowuje płyn z baku za pośrednictwem powrotnego przewodu. Dzięki temu nie ma ryzyka zatarcia pompy auta. Po wybraniu całości nalewa do zbiornika kilka litrów właściwego paliwa, aby wypłukać pozostałości niewłaściwego płynu. Koszt takiej usługi nie jest tani, wynosi on od 250-650 pln a dodatkowo należy doliczyć koszty zatankowania niewłaściwego paliwa i tego właściwego. Innym rozwiązaniem jest zabranie auta lawetą i obsługa w serwisie. Wtedy mechanicy wypompują zawartość baku, przeczyszczą przewody paliwowe, wymienią filtr. Jakie są koszty takiej usługi? Jeśli silnik nie został uruchomiony po zatankowaniu niewłaściwego paliwa to koszty usługi warsztatowej zaczyna się od kwoty 500 pln do około 1200 pln. W przypadku kiedy auto zostanie uruchomione to koszty warsztatowe wzrastają i to nawet o kilkanaście tysięcy złotych.
Co się może zepsuć?
Najczęstszą awarią po zatankowaniu nieodpowiedniego paliwa jest katalizator. Jego naprawa kosztuje aż 1200- 3500 PLN. A dlaczego to właśnie benzyna aż tak bardzo szkodzi silnikom wysokoprężnym? Z dwóch podstawowych powodów. Po pierwsze, ma ona znacznie gorsze właściwości smarne. Tymczasem w dieslach olejem napędowym smarowane są bardzo ciasno spasowane elementy układu zasilania, czyli pompa wysokiego ciśnienia i wtryskiwacze.
Elementy te po prostu się zacierają i z reguły jest tak, że pomyłka kończy się uszkodzeniem zarówno pompy, jak i wtryskiwaczy.
To dla podsumowania…
Co zrobić w sytuacji, gdy zauważyliśmy pomyłkę?
-nie uruchamiać silnika
-poprosić o pomoc pracowników stacji benzynowej
-przetransportować auto na lawecie do najbliższego warsztatu samochodowego
Prawda jest taka, że im szybciej odkryjemy swoją pomyłkę tym większa szansa na tańsze naprawienie naszego samochodu. Dlatego starajmy się przy każdym tankowaniu spojrzeć chociażby na klapkę wlewu paliwa. Na nich zawsze znajduje się informacja, co tankujemy. Pomocne są również kolory – czarnym dla diesla, a zielonym dla benzyny.