Instalacja LPG i CNG w samochodzie
Auto instalacje gazowe bez tajemnic
Instalacja gazowa w samochodzie to znacząca oszczędność pieniędzy oraz zwiększenie zasięgu auta bez konieczności jego tankowania. Warunkiem bezproblemowego korzystania z układu jest utrzymywanie go w odpowiednim stanie, regularne kontrolowanie i serwisowanie. Aby dbać o swoją instalację LPG lub CNG warto poznać szczegóły ich budowy. Tylko wtedy będziemy wiedzieć, na które elementy należy zwracać szczególną uwagę podczas zakupu, oraz jak często to robić.
Instalacje gazowe przebyły długą drogę, od pierwszej generacji, dostosowanej do silników gaźnikowych, po najnowszą, piątą, z powodzeniem montowaną w drogich autach z nowoczesnymi silnikami turbo. W przypadku najwcześniejszych wersji kierowca musiał zapłacić za oszczędności na paliwie mniejszą mocą jednostki napędowej. Nierzadko też przykrym zapachem gazu wewnątrz samochodu. Instalacja sekwencyjna LPG czwartej i piątej generacji to zupełnie inna jakość. Osiągi silnika zasilanego benzyną oraz gazem są identyczne, przy znaczących oszczędnościach na stacjach benzynowych.
Kupując samochód z instalacją gazową nigdy nie mamy pewności jak poprzedni właściciel ją użytkował i czy dbał o nią należycie. Dlatego warto zaopatrzyć się w Gwarancję, która swoim zakresem obejmuje również usterki związane z gazem. Jeśli chcesz nie przejmować się kosztami naprawy instalacji gazowej nawet przez 24 miesiące wybierz Gwarancję GRAND. Obejmuje ona aż 177 elementów Twojego samochodu. Pamiętaj, że Gwarancja GRAND dostępna u wybranych Partnerów GetHelp.pl oraz na naszej infolinii (w ramach rozszerzenia Twojej aktualnej Gwarancji w terminie do 3 dni od zakupu samochodu)
Instalacja gazowa składa się z następujących elementów:
1. Wlew paliwa, czyli zawór tankowania, znajduje się zazwyczaj pod klapką wlewu benzyny. Kiedy jest tam za mało miejsca, montuje się go w tylnym zderzaku, wsporniku pod zderzakiem lub błotniku. Położenie wlewu jest ważne, ponieważ im jest on niżej, tym mniej wygodne jest tankowanie, a już od 2013 roku kierowcy sami obsługują dystrybutory gazu na stacjach. Umieszczony w zderzaku lub pod nim wlew może także zostać uszkodzony podczas stłuczki, lub zimą przez śnieg i lód.
2. Kolejnym elementem układu jest zbiornik gazu. W przypadku LPG przechowywanego pod ciśnieniem kilkunastu barów wykonany jest on z cieńszej blachy. Może mieć zarówno kształt podłużny, jak i dostosowany do wymiarów pojemnika na koło zapasowe. Zbiornik CNG musi wytrzymać ciśnienia rzędu 200 barów, dlatego jest dwukrotnie grubszy. Podłużny kształt oraz konieczność montażu 3-5 sztuk powodują, że trudno je ukryć. Wyjątkiem są pojazdy z fabryczną instalacją na CNG. Zarówno zbiorniki na propan-butan, jak i gaz ziemny mają homologację ważną przez 10 lat. Po tym okresie muszą one być ponownie homologowane lub zastąpione nowymi.
3. Ze zbiornika, po otwarciu wielozaworu, gaz kieruje się do jednostki napędowej przez przewody gazowe. Te wykonane są z miedzi lub stali nierdzewnej (w przypadku CNG). Ich średnica zależy od rodzaju pojazdu. Samochody o mniejszej pojemności i mocy silnika mają średnicę 6 mm, podczas gdy w autach o dużej mocy i pojemnym silniku jest to 8 mm.
4. Paliwo znajdujące się jeszcze w stanie ciekłym napotykają następnie na filtr fazy ciekłej. Zapewnia on ich wstępne oczyszczenie, które jest konieczne, by pozbyć się brudów oraz wody. Ich negatywne oddziaływanie na instalację gazową oraz sam silnik, zmniejsza wydajność pracy jednostki napędowej oraz powoduje awarie.
5. Elektrozawór gazu to część, która wydaje charakterystyczny odgłos “cyknięcia” podczas przełączania z zasilania silnika benzyną na gaz. W samochodzie znaleźć można jeden lub dwa, położone przy butli oraz reduktorze. Jeśli auto nie chce działać na LPG i nie słychać odgłosu zmiany paliwa, oznacza to, że nasz elektrozawór uległ uszkodzeniu.
6. Reduktor-parownik to część układu, w której gaz z formy płynnej przechodzi w lotną i jest podawany dalej do silnika. Zmiana stanu skupienia spowodowana jest wysoką temperaturą. Ciepło pochodzące z układu chłodzenia samochodu ogrzewa płynny gaz, zmieniając go w formę lotną. Zmniejszane jest też do około 2 barów jego ciśnienie. Element ten nie występuje w instalacjach LPG piątej generacji. Tam propan-butan w stanie ciekłym podawany jest bezpośrednio do regulatora ciśnienia, a następnie wtryskiwaczy i cylindrów.
7. Filtr fazy lotnej, umieszczony między reduktorem a wtryskiwaczami, odpowiedzialny jest za oczyszczanie gazu z zanieczyszczeń. Do tych zaliczyć można na przykład frakcje oleiste, a także wodę, która może powodować korozję. Podawanie do silnika wyłącznie czystego propanu-butanu jest bardzo ważne dla jego trwałości. Dlatego właśnie nie można zaniedbywać regularnej wymiany filtra fazy lotnej. Tym bardziej że jest to element niezwykle tani, kosztujący zaledwie od 10 do 50 złotych.
8. Po oczyszczeniu gazu przez filtr fazy lotnej trafia on do listwy wtryskowej oraz wtryskiwaczy (w powszechnych dziś instalacjach sekwencyjnych), sterowanych za pomocą sterownika elektronicznego. Wtryskiwacze odpowiedzialne są za podawanie odpowiedniej dawki gazu, a także odcinanie jego dopływu, kiedy wyłączamy silnik. Czas otwarcia wtryskiwaczy i dostarczania mieszanki do cylindrów regulują wspomniane sterowniki elektroniczne. Duży wpływ na stan wtryskiwaczy ma jakość dostarczanego do silnika LPG, dlatego dla ich czystości tak ważne jest regularne wymienianie filtrów. Najlepiej na rekomendowane przez danego producenta wtryskiwaczy.
9. Przełączenie z zasilania silnika benzyną na gaz następuje przez przełącznik benzyna-gaz kierowcy lub automatycznie. Ponieważ jednostka napędowa pracuje na gazie najlepiej, kiedy osiągnie odpowiednią temperaturę, automatyczne przełączenie następuje kiedy komputer wykryje w reduktorze co najmniej 40 stopni Celsjusza. Przełączając manualnie, kierowca zwykle nie zna dokładnej temperatury silnika, dlatego warto poczekać z tym do pojawienia się znaczników rozgrzania silnika na desce rozdzielczej. Jest to szczególnie istotne przy eksploatacji samochodu z instalacją gazową w zimie.
Gwarancja GRAND obejmuje swoim zakresem wszystkie powyższe elementy*. Jeśli nie chcesz się przejmować wysokimi kosztami napraw wybieraj tylko samochody z Gwarancją GetHelp.pl
*(z wyłączeniem rzeczy eksploatacyjnych (np. filtry, przewody), które w sposób naturalny ulegają zużyciu i które należy samemu regularnie wymieniać)
Samochody z instalacjami LPG (na płynny propan-butan) oraz CNG (na sprężony gaz ziemny) jeszcze 10 lat temu traktowane były z uśmieszkiem. Odkąd jednak na rynku pojawiły się kolejne ich generacje, a producenci zaczęli sprzedawać fabrycznie modyfikowane pojazdy, sytuacja zmieniła się diametralnie. Dziś samochód z założoną instalacją gazową świadczy o tym, że jego właściciel dba o swój portfel, a jednocześnie korzysta ze wszystkich możliwości, jakie dają mu jego cztery kółka.
Zobacz również:
- Jakie podzespoły obejmuje gwarancja Grand
- Jak można rozszerzyć gwarancję do Grand?
- Jak zgłosić awarię samochodu?