Używane samochody cieszą się w Polsce ogromną popularnością. Często decydujemy się na zakup auta z drugiej ręki, bo jest to rozwiązanie bardziej ekonomiczne – przynajmniej na pierwszy rzut oka. Rzeczywistość pokazuje jednak, że zakup używanego pojazdu potrafi wiązać się z różnego rodzaju usterkami i awariami, które mogą mocno obciążyć portfel nowego właściciela.
Aby pomóc kierowcom w zrozumieniu, co faktycznie najczęściej psuje się w autach, firma GetHelp.pl Gwarancje na auta używane stworzyła Raport Awaryjności, oparty na 50 000 zgłoszeń awarii. W niniejszym artykule zebraliśmy niektóre z kluczowych wniosków z tego raportu.
Co najczęściej psuje się w aucie: trzy główne kategorie usterek
Z Raportu wynika, że napływające do GetHelp.pl zgłoszenia można podzielić na trzy główne kategorie:
- Usterki mechaniczne – aż 80% wszystkich zgłoszeń
- Elementy eksploatacyjne – 14%
- Usterki elektryczne – 6%
Ten podział pozwala dokładnie przeanalizować, w których obszarach auta występuje najwięcej problemów, a co za tym idzie, jak najskuteczniej się przed nimi zabezpieczyć.
Usterki mechaniczne (80%)
Aż 80% wszystkich zgłoszonych awarii dotyczy usterek mechanicznych. W tej kategorii mieszczą się najważniejsze elementy pojazdu, takie jak:
- Silnik (17,55% zgłaszanych usterek)
- Układ doładowania (9,46% zgłaszanych usterek)
- Układ oczyszczania spalin (9,09% zgłaszanych usterek)
- Manualna skrzynia biegów (6,77% zgłaszanych usterek)
- Układ ogrzewania i klimatyzacji (6,58% zgłaszanych usterek)
Więcej danych znajdziesz w bezpłatnym Raporcie awaryjności samochodów używanych

W przypadku samochodów używanych naprawa tych podzespołów często bywa kosztowna i czasochłonna. Średnie koszty naprawy awarii w samochodzie używanym szacuje się na około 1 987 zł, jednak naprawa np. silnika, czy skrzyni biegów może pochłonąć znacznie wyższe kwoty.
Gwarancja Grand od GetHelp.pl obejmuje 100% usterek mechanicznych w samochodzie, dzięki czemu w razie awarii auta nie zostajesz sam z kosztowym problemem. Ma to ogromne znaczenie dla osób, które chcą chronić swój budżet przed nagłymi wydatkami.
Więcej na temat Gwarancji Grand przeczytasz TUTAJ
Elementy eksploatacyjne (14%)
Drugą grupę zgłaszanych usterek stanowią elementy eksploatacyjne – to 14% wszystkich problemów. Wbrew pozorom, nie są to typowe „awarie”, lecz części, które zużywają się naturalnie w trakcie jazdy i wymagają cyklicznej wymiany, np:
- Filtry (oleju, powietrza, paliwa)
- Paski (m.in. rozrządu)
- Klocki hamulcowe
- Amortyzatory
- Sprzęgło
- Płyny eksploatacyjne (np. olej silnikowy)
Wielu kierowców myli je z awariami gwarancyjnymi, co prowadzi do błędnych zgłoszeń. W praktyce, żadna gwarancja nie obejmuje wymiany elementów eksploatacyjnych, bo ich zużycie jest po prostu nieuniknione. Dlatego, gdy zaraz po zakupie auta okaże się, że klocki hamulcowe są mocno zużyte, obowiązek ich wymiany spoczywa na nowym właścicielu.
Warto sprawdzić stan elementów eksploatacyjnych zaraz po zakupie samochodu. Regularna wymiana filtrów, oleju czy paska rozrządu to jedna z najlepszych inwestycji w bezpieczną i długą jazdę. Zaniedbania w tej sferze mogą prowadzić do dużo poważniejszych problemów mechanicznych w przyszłości.
Usterki elektryczne (6%)
Na pozór niewielki odsetek – 6% – przypada na usterki elektryczne i elektroniczne. Jednak, jak wskazują dane z GetHelp.pl, ta liczba systematycznie rośnie. Dzisiejsze samochody są bowiem naszpikowane technologią i elektroniką:
- Komputer główny silnika
- Systemy multimediów i nawigacji
- Układy bezpieczeństwa (ABS, systemy wspomagania, czujniki)
- Elektrycznie sterowane fotele czy szyby
Ich naprawa bywa kosztowna i trudna w diagnostyce – warsztaty muszą często przeglądać skomplikowane wiązki i sterowniki, by znaleźć źródło problemu.
Nie warto bagatelizować kontrolek i komunikatów na desce rozdzielczej. Jeśli zauważymy dziwne migotanie ekranu multimediów, problemy z czujnikami czy błędy w oprogramowaniu, najlepiej zareagować od razu, zanim drobna usterka przerodzi się w poważniejszy kłopot.
Gwarancja Master stworzona przez GetHelp.pl obejmuje układy elektryczne i elektroniczne (np. komputer silnika, wiązki, systemy multimedialne). Jest dostępna dla aut do 7 lat i do 150 tys. km przebiegu. Dzięki temu kierowca nie zostaje sam z wysokimi kosztami naprawy, jeśli awarii ulegnie elektronika pojazdu.
Więcej na temat Gwarancji Master przeczytasz TUTAJ
Czy warto postawić na gwarancję GetHelp.pl?
Jak wynika z Raportu Awaryjności GetHelp.pl:
- 80% usterek dotyczy mechaniki,
- 14% – elementów eksploatacyjnych,
- 6% – elektryki i elektroniki.
Biorąc pod uwagę rosnące koszty napraw, rozsądne wydaje się posiadanie gwarancji na auto używane. Dla wielu kierowców to skuteczny sposób na zabezpieczenie się przed niespodziewanym wydatkiem rzędu kilku czy nawet kilkunastu tysięcy złotych.
Masz pytania o gwarancję? Skontaktuj się z nami lub sprawdź szczegóły na stronie www.gethelp.pl.
Podsumowanie
- Zadbaj o profilaktykę: regularnie wymieniaj olej, filtr paliwa czy klocki hamulcowe – to podstawowy element pielęgnacji pojazdu.
- Nie ignoruj objawów: świecące kontrolki czy niepokojące odgłosy z silnika mogą być sygnałem początku poważnej awarii.
- Rozważ zakup gwarancji: w zależności od potrzeb, Gwarancja Grand obejmuje 100% uszkodzeń mechanicznych, a Gwarancja Master obejmuje także elektrykę,elektronikę, systemy komfortowe, czy multimedia.
Jeśli planujesz zakup auta używanego lub już jesteś właścicielem pojazdu z drugiej ręki, pobierz bezpłatny Raport Awaryjności GetHelp.pl, by dowiedzieć się więcej o najczęstszych awariach, kosztach napraw oraz profilaktyce. Dzięki temu zaoszczędzisz sobie stresu i nieprzewidzianych wydatków, a samochód będzie Ci służył bezawaryjnie przez wiele kolejnych kilometrów.
Sprawdź więcej szczegółów na: GetHelp.pl – i jeźdź bez obaw!