Czas na zmianę opon na zimowe!
W Europie w wielu krajach wymiana opon na zimowe jest już obowiązkowe. Regulacje dotyczące opon zimowych są różne w zależności od kraju.Czasem opony zimowe są obowiązkowe, a czasem – tylko zalecane.
Czy w Polsce jest obowiązek zmiany opon na zimowe?
W Polsce jazda na oponach zimowych jest jedynie zalecana, ale nieobowiązkowa. Zaleca się wymianę opon letnich na zimowe w przypadku kiedy rozpoczną się zimowe warunki pogodowe, czyli oblodzenia nawierzchni i rozmokły lub ubity śnieg na jezdniach, który może sprawiać niebezpieczeństwo na drogach.
Kiedy zmienić opony letnie na zimowe?
Przyjęło się, jak niektórzy uważają, że opony letnie należy zmienić na zimowe wtedy, gdy temperatura na zewnątrz spada poniżej 7 stopni Celsjusza, a w nocy utrzymuje się poniżej zera. Faktem jest, że gdy słupek rtęci spada poniżej tej granicy, opony letnie tracą swoje właściwości, czyli cechy które sprawdzają się dobrze jedynie w temperaturach typowo wiosennych i letnich. Zimowa opona w odróżnieniu od opony letniej posiada inny rodzaj i wzór bieżnika, kontur, a przede wszystkim zrobiona jest z innej mieszanki gumy. Jej cechą charakterystyczną jest przede wszystkim miękkość, elastyczność i dobra przyczepność na śniegu i mokrej nawierzchni. Optymalne osiągi taka opona zachowuje w temperaturze do -20 stopni Celsjusza.
Co sprawia, że opony zimowe są lepsze w niskich temperaturach?
Opony zimowe specjalnie zaprojektowano,tak aby zagwarantować pełne osiągi w zimnej temperaturze. Mieszanka gumowa, z której są wykonane posiada większą proporcję naturalnej żywicy, co sprawia, że są wciąż elastyczne, nawet w temperaturze poniżej 7°C dzięki czemu lepiej trzymają się nawierzchni Rowki oraz żebra na bieżniku opony są głębsze niż te same elementy w oponach letnich. Przyczynia się to do zwiększenia bezpieczeństwa jazdy na śniegu. Jak na te właściwości wpływają wysokie temperatury? Sprawiają, że te niestety są zdecydowanie mniej efektywne, ponieważ opony zimowe charakteryzują się wyższym oporem toczenia w ciepłą pogodę, przez co znacząco wydłuża się w nich droga hamowania. Oznacza to nic innego jak to, że w temperaturze powyżej 15°C Twój samochód może zatrzymać się całkowicie nawet o 7 m dalej niż na oponach letnich. Dlatego opony zimowe należy stosować jedynie o odpowiedniej porze roku! Pamiętaj o tym żeby dopasować opony do warunków pogodowych! Zaoszczędzi to Twoje paliwo oraz energię, a także zapewni jeszcze większe bezpieczeństwo podczas jazdy. Zawsze pamiętaj o oponach zimowych kiedy rozpoczyna się okres niskich temperatur.
Kiedy opona zimowa nie nadaje się już do jazdy?
Mówiąc najkrócej wtedy, kiedy jej stan nie spełnia swoich określonych norm. I nie chodzi tutaj wyłącznie o stan bieżnika. Zaopatrując się w zimowe opony z poprzedniego sezonu, należy je dokładnie sprawdzić. Jeśli chodzi o bieżnik, każdy może zrobić to sam, przyglądając się TWI, czyli wskaźnikowi zużycia opony wynoszącemu 1,6 mm wysokości bieżnika, który znajduje się na ogumieniu w kilku miejscach. Jest to zgrubienie między klockami bieżnika. Jeżeli opony mają głębokość bieżnika równą lub mniejszą od tej wartości to niestety nie nadają się do dalszego użytkowania, ponieważ byłoby to niezgodne z prawem. W przypadku opon zimowych trzeba wziąć pod uwagę, że nie spełnią one swej roli, gdy grubość bieżnika jest mniejsza niż 4 mm. Nie będą wówczas w stanie efektywnie odprowadzać wody, błota pośniegowego, śniegu a także zapewnić właściwej przyczepności. Problemem może być również różnica głębokości rzeźby opon zamontowanych na jednej osi: jeśli jest większa niż 5 mm, może spowodować m.in. ściąganie pojazdu. Ale bieżnik to nie wszystko. Pod uwagę należy wziąć wszelkiego rodzaju uszkodzenia opony, np. odkształcenia, przecięcia czy też tak zwane bąble. Oponę taką należy bezwzględnie wymienić! Po jakim czasie opona się zużywa? Nie da się tego tak jednoznacznie powiedzieć, że np. po roku czy dwóch latach trzeba kupić nowe ogumienie. Wszystko zależy od naszej eksploatacji, na którą składa się: przebieg, stylu jazdy oraz od tego, jak opony były przechowywane.
Opony całoroczne
Jeśli opony całoroczne, to tylko takie z homologacją zimową! Są one oznaczone symbolem płatka śniegu na tle góry. Jedynie takie opony całoroczne dają nam gwarancję, że mamy do czynienia z ogumieniem dostosowanym do zimy pod względem bieżnika oraz miękkiej mieszanki gumowej. Zimowe opony zapewniają przyczepność w niskich temperaturach i mają bieżnik efektywnie odprowadzający wodę, śnieg i błoto.
Wymiana opon na własną rękę?
Wiele osób na własną rękę zmienia ogumienie na zimowe. Nie jest to oczywiście zły pomysł pod warunkiem, że mamy dodatkowy komplet felg, na których znajdują się już zamontowane opony zimowe. Pamiętać jednak należy, że koła przed zmianą powinny być sprawdzone i w razie potrzeby ponownie wyważone. W trakcie eksploatacji często zdarza się, że mechanicznie uszkodzimy felgę, lub zgubimy ciężarek. Dobrze jest więc przed ich założeniem pojawić się u wulkanizatora i zadbać o to, aby była w stanie do ponownego użytku. I oczywiście nie możemy zapomnieć o właściwym ciśnieniu w oponach, ponieważ od tego w tak samo ważnym stopniu jak stan bieżnika zależy bezpieczeństwo naszej jazdy.