Uwaga! To się psuje: układ wtryskowy
Uwaga! To się psuje: układ wtryskowy
Układ wtryskowy, czyli w pełnym rozwinięciu wtryskowy układ zasilania silnika spalinowego, jest odpowiedzialny za sposób dostarczania paliwa do silnika spalinowego. Same wtryskiwacze to jedne z najbardziej awaryjnych podzespołów w dzisiejszych samochodach a średni koszt zakupu jednego przekracza ponad 2000 pln! Jeśli w aucie jest ich 6 – cała naprawa sięga kilkunastu tysięcy złotych. Zużywają się szybko w autach eksploatowanych głównie w mieście i na krótkich trasach. Taki styl jazdy sprzyja kumulowaniu się zanieczyszczeń, które skutecznie skracają życie nie tylko wtryskiwaczy, ale również filtra cząstek stałych czy turbosprężarki. Ponadto, wtryskiwacze w silniku wysokoprężnym w ciągu kilku minut można doprowadzić do zniszczenia. Im nowsza technologia zastosowana w silniku, tym droższa jest jakakolwiek naprawa układu wtryskowego. Co więcej, długotrwała jazda z niesprawnymi wtryskami, grozi poważnymi konsekwencjami.
Standardem w większości nowoczesnych silników wysokoprężnych jest układ wtryskowy Common Rail. Praktyka pokazuje, że jego elementy nie są wieczne i również wymagają regeneracji lub wymiany. W systemach Common Rail zapchanie otworków przez zanieczyszczenia stałe z paliwa kiepskiej jakości bywają niestety częstą usterką i może dojść do unieruchomienia auta w najmniej spodziewanym momencie. W silnikach z tym systemem, uszkodzeniu może też ulec cewka. Dzieje się to w wyniku korozji obsady wtryskiwacza lub zwarć w elektromagnesie. Może za nim stać również niewłaściwy montaż bądź zastosowanie części niezgodnej z zaleceniami producenta.
Jaką rolę pełnią wtryskiwacze?
Wtryskiwacz to element hydraulicznego systemu wtrysku paliwa. Jego zadaniem jest dostarczanie odpowiednich dawek paliwa do komory spalania i jednocześnie zapewnienie właściwego rozpylania paliwa. Całym procesem steruje komputer, który ustala, jaką dawkę paliwa wtryskiwacz ma dostarczyć do komory spalania. Jej wielkość jest zależna od chwilowego zapotrzebowania, czyli od tego, czy kierowca w danej chwili jedzie spokojnie albo bardzo dynamicznie.
W silnikach wysokoprężnych paliwo zapala się po wymieszaniu z gorącym, sprężonym powietrzem. Zimny silnik wymaga na początku pracy wspomagania przez świece żarowe, które podgrzewają komorę spalania.
Jakie są objawy awarii wtryskiwaczy?
Nawet przy pierwszych objawach awarii wtrysku, na desce rozdzielczej może zapalić się żółta kontrolka „check engine” koloru czerwonego, która uniemożliwia dalszą jazdę. W takich przypadkach nieoceniona pozostaje gwarancja GetHelp.pl w ramach której firma gwarancyjna zorganizuje holowanie do warsztatu oraz zapewni pokrycie kosztów naprawy, które w przypadku awarii wtryskiwaczy są bardzo wysokie! Gwarancja Grand obejmuje swoim pakietem te elementy, dzięki temu w razie awarii koszty naprawy zostaną pokryte bezgotówkowo.
Objawy awarii wtryskiwaczy
Wśród objawów, które mogą świadczyć o uszkodzonych wtryskiwaczach, możemy wymienić:
- spadek mocy silnika
- nierówna praca silnika
- dymienie na czarno bądź biało
- silnik gaśnie na jałowym biegu
- problemy z odpaleniem silnika na ciepło
- problemy z odpaleniem silnika na zimno
- zwiększone zużycie paliwa, szarpanie lub specyficzne stuki z silnika
Należy pamiętać, że wtryskiwacze są bardzo czułe na jakość paliwa (zanieczyszczenia, wodę), zatem trzeba zawsze korzystać ze sprawdzonych stacji. Właściciel auta musi też dbać o terminową wymianę filtra paliwa. Za ich uszkodzeniem może stać na przykład kiepski stan uszczelek, zapchanie otworków iglicy czy też korozja obudowy.
Co może się zepsuć we wtryskach?
- Gniazda zaworków sterujących. Mogą być uszkodzone przez opiłki w paliwie, przez co wtryskiwacz staje się nieszczelny. Zużycie gniazd często skutkuje nierówną pracą silnika i problemami z jego uruchomieniem.
- Trzpienie zaworków. Ich zmatowienie wskutek niedostatecznego smarowania, zablokowanie lub zatarcie, sprawiają, że wtryskiwacze stają się nieszczelne i może dojść do przelewania. Konsekwencją też jest nierówna, nieefektywna praca silnika.
- Uszczelniacze. O ich zużyciu świadczy wyczuwalny zapach spalin lub charakterystyczne syczenie bądź cykanie podczas pracy silnika. Są w kształcie niewielkich okrągłych podkładek, dociskających wtryskiwacz do gniazda w głowicy silnika. Niewykonanie ich wymiany na czas grozi poważnymi konsekwencjami – spaliny wydostające się z komory wtrysku tworzą czopujący zgorzel. Utrudni on wyciagnięcie uszkodzonego wtryskiwacza, a może nawet zmusić do rozmontowania w tym celu całej głowicy silnika. Naprawa w takim wypadku będzie kosztowna i uciążliwa.
- Otworki rozpylacza. Zużyta końcówka wtryskiwacza powoduje nieprawidłowe rozpylanie. Paliwo nie jest precyzyjnie podawane, a zamiast tego skapuje z końcówki w niezaplanowanych momentach. Niedostosowanie podawania oleju napędowego do potrzeb skutkuje brakiem mocy silnika pod obciążeniem, problemami z wchodzeniem na obroty, a także większym zużyciem paliwa i hałaśliwą pracą.
- Iglica. Zarówno zużycie stożka ruchomej iglicy, znajdującej się wewnątrz końcówki wtryskiwacza, jak i jej zatarcie, powoduje poważne uszkodzenia. Do zatarcia dochodzi przy stosowaniu zanieczyszczonego paliwa, które obmywa i smaruje iglicę podczas pracy. Kto by przypuszczał, że awaria tego niewielkiego elementu może prowadzić do przedostawania się paliwa do oleju silnikowego, a w nowszych autach nawet do uszkodzenia filtrów cząstek stałych!
Jaki jest koszt naprawy wtryskiwaczy?
Już pierwsze objawy wadliwej pracy wtryskiwaczy są ostrzeżeniem, aby udać się do warsztatu. Ignorowanie niepokojących objawów może spowodować uszkodzenie silnika. Przez "lejące wtryskiwacze" może dojść do wypalenia tłoków w silniku lub zatarcia turbosprężarki. Zniszczeniu ulec może również pompa wtryskowa lub filtr cząstek stałych. W takich przypadkach wizyta w warsztacie samochodowym kończy się dużym szokiem dla właściciela samochodu, gdy dowiaduje się jakie są koszty naprawy. Zaczynają się od kwot rzędu kilku tysięcy złotych, a nierzadko kończy się na kilkunastu tysiącach. Na szczęście istnieje szansa alternatywnej regeneracji, nie wymagającej wymiany całych wtryskiwaczy. Zamiast płacić kilka tysięcy złotych za nowy wtryskiwacz, można go wyczyścić lub wymienić jego zużyte elementy. W ramach gwarancji MASTER GetHelp.pl zapewnia bezgotówkową naprawę wtryskiwaczy na którą właściciel pojazdu otrzymuje dodatkowe 12 miesięcy gwarancji.
Pamiętać jednak należy, że profesjonalna regeneracja możliwa jest tylko w najlepszych firmach, które muszą dysponować bardzo drogim wyposażeniem. Jednym z jego elementów jest stół probierczy, który służy do testowania wtrysków (mierzy się na nim dawki oraz sprawdza pomiar przelewów).
Niestety, nie wszystkie wtryskiwacze można naprawić. Czasami konieczny jest zakup nowych elementów.
Co powoduje szybkie zniszczenie wtryskiwaczy?
Zapchane wtryskiwacze powodują utratę mocy, podwyższone zużycie paliwa i co najważniejsze – może dojść do unieruchomienia samochodu w najmniej oczekiwanym momencie. Należy uważać na paliwo, którym tankuje się auto. Jeśli jest złej jakości lub ma inne ubytki, może wpłynąć negatywnie na spalanie mieszanki paliwowej i końcówki wtryskiwaczy lub zaworki sterujące ulegną uszkodzeniu.
Niebezpieczna może być także korozja obsady wtrysku – może dojść do uszkodzenia cewki i elementu piezoelektrycznego. Wtryskiwacza dotyczą również uszkodzenia zewnętrzne spowodowane przez nieodpowiedni montaż albo demontaż czy działanie wbrew zaleceniom producenta, używając niedostosowanych narzędzi w niewłaściwych warunkach. Wtedy może dojść do uszkodzenia elementów takich jak: iglica lub delikatny zawór sterujący (wtryski DELPHI).
Aby utrzymywać silnik w dobrej kondycji należy:
- tankować paliwo tylko na sprawdzonych stacjach benzynowych
- dbać o regularną wymianę filtrów i oleju
O przyczynę awarii samochodu można podejrzewać wiele elementów pełniących różne funkcje. Czasami tych powodów jest kilka. Uszkodzone wtryskiwacze mogą spowodować nawet unieruchomienie auta. Jeśli dojdzie już do takiej sytuacji, to wystarczy jeden przycisk w aplikacji iHelp aby skorzystać z pomocy w holowaniu samochodu do warsztatu. Jest to możliwe dzięki posiadaniu gwarancji GetHelp.pl, dzięki której zyskujesz:
- całodobową obsługę przez aplikację mobilną iHelp®
- bezpłatne holowanie do warsztatu
- bezgotówkowe naprawy (części + robocizna)
- samochód zastępczy na czas naprawy
Przeczytaj więcej:
☞ Jak znaleźć ogłoszenie z gwarancją GetHelp.pl?
☞ 7 błędów głównych przy zakupie auta używanego
☞ Zacznijmy od początku... Czym jest gwarancja? Warto mieć gwarancję na samochód używany? Czy gwarancja jest na wszystko?